top of page
  • תמונת הסופר/תדוד מקיאס

כתבה בניוז חיפה והקריות

עודכן: 4 באוג׳ 2020

בחודש שעבר התפרסמה כתבה קצרה בעיתון המקומי - ניוז חיפה והקריות - בקשר לסדנאות המיינדפולנס להפחתת כאבים. הכתבה מתארת את סדרת הטיפולים שלי עם מטופלת המתמודדת עם טרשת נפוצה. נחמד לקבל מעט הכרה מכלי התקשורת המקומיים. אני מקווה שכתבות דומות בעתיד יתרמו להעלאת המודעות לטיפולים מבוססי מיינדפולנס. מצרף את הכתבה המלאה.


"הטיפולים שיפרו את חיי באופן שלא האמנתי"

שירות חדש של מכבי בחיפה מאפשר למטופלים תרגול עתיק של מדיטציה מסוג "מיינדפולנס" – כדרך להפחתת כאבים פיזיים ונפשיים פורסם ב: 07/02/19


במשך עשור ברוריה בר-גל (70) תושבת העיר חיפה, סובלת ממחלת הטרשת. בר-גל הייתה מרצה בכירה במערכת החינוך במשך עשרות שנים עד שחלתה. עקב המחלה, ברוריה מתמודדת כאבים משמעותיים, בעיות מוטוריות בידיים וברגליים, קושיי בדיבור וחולשה תמידית.


בשנה האחרונה היא הכירה את דוד מקיאס, פיזיותרפיסט של 'מכבי שירותי בריאות' המתמחה בשיקום אורתופדי. דוד וברוריה התחילו לשלב את תרגול המיינדפולנס כחלק מהשיקום הביתי שעברה מטעם קופת החולים ומאז חל שיפור מהותי במצבה. מלבד השיפור הגופני, תרגול המדיטציה עזר לה לטפח חסינות מנטאלית ושקט נפשי.


"הטיפולים שיפרו את חיי באופן שלא האמנתי שאפשרי, למדתי כיצד לנהל את הגוף בצורה פיזית ורגשית וכולי תקווה שתוצאות הטיפולים ימשיכו להפתיע אותי " מספרת ברוריה. כעת בזכות תרגול המיינדפולנס  היא שואבת כוחות מחודשים, חוזרת ללכת בהדרגה ולומדת כיצד להתמודד עם הקשיים בעקבות המחלה בצורה מאוזנת יותר.



התמודדות עם כאבים ממושכים, מחלות כרוניות ומתחים מלווים אנשים רבים בעולם כולו מדי יום. כשליש מאוכלוסיית העולם  המערבי מתמודדת עם כאבים כרוניים. הסיבות יכולות לנבוע ממחלות כמו טרשת נפוצה, קרוהן, דלקת מפרקים ופיברומילגיה. מחקרים מצאו כי אנשים המתרגלים מיינדפולנס בקביעות חווים פחות רגשות שליליים כמו חרדה, דיכאון, קוצר רוח ושחיקה. כמו כן, התרגול משפר את היכולת שלנו לחיות באופן במלא יותר ברגע ההווה ומעודד טיפוח של רגשות חיוביים כמו שימחה, רווחה וסיפוק.


בשנים האחרונות, דוד העביר סדנאות מיינדפולנס להפחתת לחצים לציבור הרחב, במכון הפיזיותרפיה של מכבי, בגרנד קניון חיפה. לאחרונה נפתחה בחיפה סדנת מיינדפולנס חדשה וזמינה למבוטחי כל קופות החולים. הסדנה הותאמה במיוחד לאנשים שמתמודדים עם כאבים כרוניים.  מיינדפולנס מוגדרת פעמים רבות כיכולת לשים לב, בצורה מכוונת ולא שיפוטית לאירועים שמתרחשים בתוכנו וסביבנו בהווה. למעשה מדובר ביכולת אנושית טבעית המאפשרת לנו להיות מודעים ולהתבונן בתחושות הגוף, המחשבות, הדחפים והרגשות שלנו רגע אחר רגע. ההתבוננות המודעת הזו מאפשרת לגשת אל אתגרי החיים בצורה מאוזנת וגמישה יותר.


סדנת המיינדפולנס להפחתת לחצים היא דרך פרקטית להקל על ההשפעות השליליות של כאבים ממושכים, מתחים, תבניות חשיבה אוטומטיות ומחלות כרוניות. באופן הדרגתי ונגיש, במהלך הסדנה, המשתתפים לומדים כיצד לתרגל מיינדפולנס בעזרת מגוון מדיטציות מוקלטות, חומרים כתובים וקטעי וידאו.




bottom of page