top of page
  • תמונת הסופר/תדוד מקיאס

עם כל נשימה ונשימה - שאלות ותשובות עם טאניסארו בהיקהו




אג'אהן ג'ף (טאניסארו בהיקהו) הוא נזיר בודהיסטי במסורת היער התאילנדית וראש מנזר היער מטא (Metta) שנמצא בארצות הברית קליפורניה. במשך 10 שנים הוא היה תלמידו ועוזרו הישיר של אג'אהן פוּאנג ג'וטיקו, מאסטר למדיטציה ומורה מוערך במסורת היער התאילנדית. בנוסף לכך, אג'אהן ג'ף הוא מחבר ומתרגם פורה של עשרות ספרים בודהיסטים מגוונים וחשובים, וגם מדריך מוערך למדיטציה.


לפני מספר חודשים, לרגל צאת התרגום העברי לספרו של אג'אהן ג'ף "עם כל נשימה ונשימה, מדריך למדיטציה", הוא הסכים להיפגש עם קהילת המתרגלים הישראלים לשיחה ולימוד על תרגול של מיינדפולנס המבוסס על הנשימה, כפי שהתרגול מובא בקאנון הפאלי – אוסף הדרשות העתיקות ביותר המיוחסות לבודהה.


אלו הן השאלון שהמשתתפים הפנו לאג'אהן ג'ף בסיום המפגש:


שאלה – כאשר אני מנסה לעקוב אחר ההנחיות שלך, לדוגמה כשהייתי בריטריט, זה היה בסדר, בגלל שהרגשתי שיש לי את כל הזמן שבעולם להתערבב עם עצמי ולאפשר לעצמי להיות מאוד מבולבל. אבל כאשר אני מנסה לעביר את דברי הלימוד שלך לאנשים שאין להם זמן להיות בריטריט, זה קשה יותר.


האם אתה יכול לתת הוראות תרגול אחרות? למקרים בהם הזמן מוגבל ויש לאנשים רק פעמיים בשבוע כדי לתרגל.


אג'אהן ג'ף – בדרך כלל אני אלמד כמו שלימדתי בתרגול המדיטציה המונחה שהיה בתחילת המפגש המקוון הזה. במילים אחרות, אני אלמד אנשים כיצד לנשום בצורה נוחה ואז לנסות לחקור את תחושות הנשימה בגוף.


עבור אנשים שעובדים קשה ומשתמשים הרבה בראש שלהם, זה יכול להיות מאוד טוב לצאת מהראש ולהיכנס מטה אל תוך הגוף בצורה כזו. אני רואה שלא לוקח הרבה זמן לעשות את זה, ושזה מייד מרגיש מרענן. אז זה יהיה החלק בתרגול שהייתי הכי מדגיש עבור אנשים שיש להם סגנון חיים מאוד עמוס.


שאלה – האם אתה יכול להגדיר את המרכיב העיקרי שמגדיר את המונח מיינדפולנס?


אג'אהן ג'ף – עליך לזכור שהבודהה לא הגדיר את המונח מיינדפולנס כמודעות לא תגובתית, הוא הגדיר אותו כמרכיב של הזיכרון שלך. במילים אחרות, יש דברים מסוימים שאתה מנסה לשמור בתודעה בזמן שאתה מתמקד בנשימה, ואחד מהדברים שאתה מנסה לשמור בתודעה הוא הנושא שדיברתי עליו הערב: מידת המעורבות שיש לך בפיברוק של החוויה שלך.

בכל פעם שישנו סבל, אתה יכול להזכיר לעצמך: "אני בהכרח מפברק את החוויה הזו בדרך שהיא שגוייה, אני יכול לפברק אותה בדרך אחרת". "כיצד אני נושם? כיצד אני מדבר אל עצמי? מהן התפיסות שאני מחזיק בתודעה?" כך אתה מתחיל להבין שיש לך יותר חופש ברגע ההווה ממה שחשבת שיש לך.


לאחר מכן, כאשר אתה ממקד את התודעה במה שהיא עושה בשונה מלמקד אותה במה שהעולם עושה, כאשר אתה מתמקד בצורה כזו, אתה באמת יכול לעשות עבודה משחררת ביחס לתודעה. זאת הדרך הקצרה ביותר שאני יכול להסביר את זה.


שאלה – אני מבין את הנושא של פבריקציות ואת הסבל שאני גורם לעצמי, אבל אני לא מבין איך אפשר לחיות ללא תשוקה?


אג'אהן ג'ף – קודם כל, עליך לפתח תשוקה לדרך. במילים אחרות, לראות את הדרך כמיומנות שאתה רוצה לפתח ולהבין שאתה רוצה לפתח אותה אל רמת מיומנות גבוהה. בנוסף לכך, אתה מבין שאם יש לך תשוקה עבור דברים שעלולים להסיט אותך מהדרך, זה יכול להיות מסוכן – זאת הסיבה שהבודהה מלמד את שלושת התפיסות של מתח, חוסר קביעות ו-לא אני (not self). הבודהה מלמד את התפיסות האלו כדי שתוכל לראות שלא משנה מה הוא הדבר שאתה מרגיש תשוקה כלפיו, הוא לא באמת שווה את זה.


אתה ממשיך לשמר את התשוקה שלך לדרך, עד שהיא מובילה אותך אל אושר שלא מצריך תשוקה, מכיוון שרוב הדברים שמספקים לנו אושר בחיים הם דברים שאנחנו צריכים להמשיך לבנות ולשמר. זאת הסיבה שאנחנו נוטים לקשר תשוקה עם עונג – מכיוון שאנחנו צריכים להרגיש תשוקה אל העונג כדי שהוא יהיה נוכח. בעוד שנירוונה אינה מצריכה תחזוקה. אז כל העונג הזה יכול להיות שלך, ללא תשוקה. ללא צורך בתשוקה.


בינתיים, בזמן שאתה ממשיך לחיות בעולם עם אנשים אחרים, המוטיבציה שלך להיות בקשר איתם משתנה מתשוקה לחמלה, מכיוון שאתה רואה שאין להם את העונג שיש לך. אז ככה אתה חיי ללא תשוקה. יש לך אושר שלא זקוק לתשוקה כדי לתחזק אותו, ואתה לא יכול שלא להיות חומל כלפי אנשים שאין להם את האושר הזה.


אג'אהן מַהַא בוּאָה (Ajaan Maha Bua), אחד מהמורים במסורת היער, אמר פעם שאם היית יכול לקחת את נירוונה ולהראות אותה לכולם, אף אחד לא היה רוצה משהו אחר (כלומר, לא היה רוצה אף דבר מלבד נירוונה). האם זה עונה על השאלה שלך?


שאלה – האם אפשר לרצות שדברים יקרו אבל ללא תשוקה?


אג'אהן ג'ף – כן. אתה יכול לרצות דברים, אתה יכול לרצות שהדברים האלה יקרו, אבל אתה יכול לרצות את זה ללא תשוקה. מכיוון שבשביל רובנו, המשמעות של תשוקה היא שאתה מנסה להזין את עצמך באמצעות תוצאה מסוימת. לעומת זאת, אדם מואר לא זקוק להזין את עצמו משום דבר. הוא עדיין יכול לייצר פבריקציות למען התועלת של אנשים אחרים, אבל הצרכים שלו לאושר כבר מולאו.





שאלה – תודה לך אג'אהן על דברי הלימוד, ועל האירוע הזה. יש לי שאלה בנוגע למה שאמרת, על ההתמקדות או על החקירה של המשיכה, כלומר המשיכה שגורמת לפבריקציות מסוימות להמשיך להתקיים ועל לראות את החסרונות של המשיכה הזו. האם תוכל לומר עוד כמה מילים בקשר לכך? לתת טיפים על כיצד לראות את החסרונות האלה, כדי לפתח חוסר תשוקה בנוגע לפבריקציות מסוימות.


אג'אהן ג'ף – קודם כל, לראות את המשיכה זה החלק הקשה – מכיוון שיש חלק בתודעה שאוהב להחביא את הדברים האלה מעצמו. לדוגמה, בנוגע לכעס, חלק בך עשוי להגיד שהדבר שהאדם האחר עשה היה מאוד רע, אבל יש חלק בתודעה שאולי נהנה מהכעס מכיוון שהוא מאפשר לך לעשות ולהגיד דברים שבדרך כלל היית מתבייש לעשות. במילים אחרות, כאשר אתה כועס יש תחושה של כוח ויש תחושה של חופש. החסרונות הם, כמובן, שאתה מסתכל על הדברים שאתה עושה תחת ההשפעה של כעס, ופעמים רבות אתה מאוד מתחרט עליהם לאחר מכן.


מסורתית, מדברים על כך שתרופת הנגד של הבודהה לכעס היא טיפוח של כוונות טובות. אבל יש גם מקרים אחרים שהבודהה אומר שאם אתה לא יכול להרגיש כוונות טובות כלפי האדם שמעורר בך כעס, תזכיר לעצמך שאם תפעל בתואם עם הכעס אתה תגרום לאדם האחר להרגיש מרוצה. בגלל שהכעס יגרום לך לעשות משהו טיפשי. האם אתה רוצה לרצות את האדם הזה? האם אתה רוצה לשמח אותו? במקרה הזה אתה משתמש בלעשות דווקא לאדם האחר, כדי להתגבר על כעס. זה אולי לא הדבר המיומן ביותר לעשות, אבל לכל הפחות הוא יכול להיות מאוד אפקטיבי.


באופן דומה בנוגע לתאווה. הרבה פעמים אתה לא באמת מרגיש תאווה לאדם האחר אלא לדימוי מסוים. אתה מרגיש תאווה לדימוי של עצמך או לנרטיב – לסיפור מסוים שאתה אוהב לספר בנוגע לעצמך. לכן אמרתי, כאשר אתה מחפש אחר המשיכה, תמיד חפש אחר התפיסה: מה הוא הדימוי שאתה מחזיק ברקע של התודעה כאשר אתה נכנע למזהם מסוים? לדוגמה, פעמים רבות כאשר אתה מאוהב באדם מסוים, אתה לא באמת מאוהב באדם הזה, אתה מאוהב בדימוי שקשור לאדם הזה, וזו הסיבה שמערכות יחסים לא תמיד מתנהלות כמו שאתה מצפה שהם יתנהלו.


לכן הבודהה תמיד היה אומר שזה חשוב להבחין במה הוא המיקום של התאווה שלך. יכול להיות שהיא לא באמת היכן שאתה חושב שהיא נמצאת.


שאלה – אג'אהן, ככל שאני מקבל יותר פירות מהתרגול ומתקדם בדרך, כך אני רואה כמה רוב האנשים האחרים סביבי הם כל כך מבולבלים. כאשר מדובר באנשים שאינם קרובים אליי, אני מנסה לפתח השתוות הנפש בנוגע לכך. אבל כאשר מדובר על אנשים שקרובים אליי, בעיקר בני משפחה, יש בי חלק שלא רוצה רק להסתכל ולראות את הספינה מתרסקת, אלא רוצה לנסות לעזור – אבל אז אני מוצא את עצמי מטיף לאחרים שלא באמת מעוניינים לשמוע אותי אומר שהספינה שלהם עומדת לפגוע בקרחון. אז זוהי השאלה.

אג'אהן ג'ף – זה מקרה שבו אתה צריך להמשיך לחפש את הזמן והמקום הנכון. הבודהה אמר שזה חשוב שהמילים שלך יהיו כנות (לא דברי שקר), מועילות ובתזמון הנכון. עבורנו, בעולם המערבי, הרבה פעמים הדבר הקשה ביותר הוא לחפש את הזמן והמקום הנכון. אנחנו לא כל כך רגילים לעשות את זה. אין לנו את הסבלנות להגיד, "אולי הם יתנו לי פתח שבו אני אוכל להגיד משהו". במצבים כאלו, אתה צריך לחפש את הזמן הנכון והמקום הנכון.


במקרה שלי, אבא שלי לא היה שמח מכך שאני בודהיסט, אבל היו מקרים שבהם ראיתי שהוא זקוק לעצה בודהיסטית. אז קודם כל, מעולם לא ציינתי את המילה "בודהיזם" כאשר דיברתי איתו. דבר שני, מצאתי שהדרך הכי טובה להעביר לו את המסר היא לשאול אותו שאלות. לפעמים אלו היו שאלות שהוא לא חשב עליהן בעצמו לפני כן – מכיוון שכאשר אתה שואל שאלות זה מאפשר לאדם האחר חופש להתחיל לחשוב ולהגיע למסקנות טובות יותר. אז תראה אם זה עוזר.


בנוסף, תכין כמה סירות הצלה למתי שההתרסקות תגיע.


תודה רבה אג'אהן.


אג'אהן ג'ף – העונג כולו שלי.


bottom of page