top of page
buddha nature.jpg

מדיטציה - חלק 1

 

"פעמים רבות אנשים היו אומרים לאג’אהן פואנג שעם כל העבודה והמחויבויות בחייהם אין להם זמן למדוט.

ופעמים רבות הוא השיב, "ואתה חושב שיהיה לך זמן אחרי שתמות?"

"כל מה שאתה צריך ללמוד זה את מילת המדיטציה, בודדהו. בנוגע לכל שאר התחומים אותם אתה עשוי ללמוד, הם אף פעם לא מגיעים לסיומת, והם אינם יכולים לקחת אותך אל מעבר לסבל. אבל ברגע שאתה מגיע לסיום של בודדהו, אז תגיע אל אושר אמיתי."

"כאשר התודעה אינה שקטה – אלו הזמנים בהם היא ענייה ומוּכְבֶדֶת עקב קשיים. היא לוקחת גבעות והופכת אותן להרים. אבל כאשר התודעה שקטה, אין סבל, מכיוון שאין שום דבר כלל. אין הרים כלל. כאשר התודעה עמוסה מאוד, זה פשוט המון מזהמים, שגורמים לה לסבול."

"אם אתה ממוקד בדבר יחיד בכל מה שאתה חושב לעשות, אתה תצליח לבטח."

"כאשר אתה חושב בודדהו אתה לא צריך לתהות בנוגע לאם תצליח או לא במדיטציה שלך. אם תתמסר בליבך לכך, אתה לבטח תצליח. הדברים שבאים להפריע לך הם פשוט כוחות הפיתוי, המגיעים לעשות הצגה. לא משנה מהי ההצגה, כל מה שאתה צריך לעשות זה להתבונן – אתה לא חייב לעלות על הבמה איתם."

"הדבר ההכרחי ביותר הוא שתסדר את ההשקפות שלך בתואם עם האמת. כאשר ההשקפות שלך נכונות, התודעה תירגע מייד. אם ההשקפות של אינן נכונות, מייד, כל הדברים אינם נכונים. כל הדברים שאתה צריך בשביל התרגול – הנשימה, התודעה – כבר נמצאים שם. אז נסה לסדר את ההשקפות שלך בתואם עם הנשימה, ואתה לא תצטרך להשתמש בכוח רב במדיטציה שלך. התודעה תתיישב ותירגע תכף ומייד.""

"התודעה היא כמו מלך. מצבי הרוח שלה הם כמו שריו. אל תהייה מלך שמושפע בקלות על ידי חצר מלכותו."

קבוצה של תלמידים שאינם נזירים שלמדו את האַבְהִידהַמָה יחדיו הגיעו אל אג’אהן פואנג כדי לנסות את השיטה שלו לאימון מנטלי, אבל כאשר הוא אמר להם לשבת, לסגור את העיניים ולהתמקד על הנשימה, הם נסוגו מייד ואמרו שהם לא רוצים לתרגל ריכוז – בגלל הפחד שהם יתקעו בג'האנה וימצאו את עצמם נולדים מחדש בעולמות הבְרַהְמָה.

 

הוא השיב, "ממה יש לפחד? אפילו מתרגלים שלא יחזרו לגלגול חיים נוסף נולדים מחדש בעולמות הברהמה. בכל מקרה, להיוולד מחדש בעולמות הברהמה זה טוב יותר מאשר להיוולד מחדש ככלב."

כאשר אג’אהן פואנג לימד מדיטציה, הוא לא אהב לשרטט מפה של התרגול מבעוד מועד. ברגע שהוא הסביר את הצעדים הראשונים, הוא ביקש מהתלמיד להתחיל לשבת ממש בנוכחותו, ואז לקחת את הצעדים בחזרה לביתו כדי לעבוד עליהם. אם משהו היה עולה במהלך התרגול, הוא היה מסביר כיצד להתמודד עם זה ואז היה עובר אל הצעד הבא.

 

פעם אחת, מתרגל שאינו נזיר, שהכיר בחייו כמות נכבדה של מורי מדיטציה, הגיע לשוחח בנוגע לדהמה עם אג’אהן פואנג. הוא שאל את אג’אהן פואנג שאלות רבות על שלבים מתקדמים בתרגול, כדרך לבדוק את דרגת ההישגים הרוחניים שלו.

 

אג’אהן פואנג שאל אותו בחזרה, "האם כבר חווית את החוויות האלה בתרגול שלך?"

 

"לא, עדיין לא" השיב התלמיד.

"אז, בגלל שלא הייתה לך חוויה ישירה, אני מעדיף לא לשוחח עליהן, מפני שאם נשוחח עליהן כאשר החוויות האלו עדיין לא מציאותיות בשבילך הן יהיו רק תאוריות, ולא הדהמה האמיתית."

"אמור לעצמך שאתה עשוי מליבתו של העץ, לא מקליפתו החיצונית."

מודט אחד שם לב לכך שהתרגול שלו תחת אג’אהן פואנג מתקדם במהירות, אז הוא שאל אותו מה יהיה השלב הבא במדיטציה.

 

"אני לא מתכוון לספר לך," אג’אהן פואנג אמר. "אם אספר לך, אתה תהפוך למודט פלא מדהים שכבר מכיר ויודע הכל לפני שהוא נפגש עם דברים, ושולט בהכל לפני שהוא מתמודד איתם בכוחות עצמו. פשוט המשך לתרגל ואתה תגלה בעצמך." 

"אתה לא יכול לתכנן את הדרך בה התרגול שלך יתקדם. לתודעה יש צעדים ושלבים משלה, ואתה צריך לתת לתרגול להתקדם בתואם איתם. זוהי הדרך היחידה בה תוכל להשיג תוצאות אמיתיות. אם לא תעשה זאת, אתה תהפוך לאַרַהַנְט אפוי למחצה."

"אל תכתוב יומן אישי בקשר לחוויות המדיטציה שלך. אם תעשה זאת, אתה תתחיל לתרגל מדיטציה בשביל להגיע לחוויה כזו או אחרת, כדי שתוכל לכתוב עליה ביומן שלך. כתוצאה מכך, לא תישאר עם שום דבר מלבד המחשבות והתפיסות שיִיצַרְתָ."

חלק מהאנשים מפחדים למדוט יותר מדי ברצינות, מחשש הם ישתגעו, אבל כמו שאג’אהן פואנג אמר פעם, "אתה חייב להשתגע אחר המדיטציה אם אתה רוצה למדוט היטב. ובנוגע לכל הבעיות שעשויות להופיע, תמיד ישנן דרכים לפתור אותן. הדבר המפחיד באמת הוא לא למדוט מספיק בשביל לאפשר לבעיות לצאת החוצה לאוויר הפתוח ולהתאוורר מלכתחילה."

"אנשים אחרים יכולים ללמד אותך רק את שכבת העור החיצונית, אבל בנוגע למה שנמצא עמוק יותר בפנים, רק אתה יכול לקבוע את הכללים בשביל עצמך. אתה חייב לקבוע את הגבול, להיות קשוב, לעקוב אחר מה שאתה עושה כל הזמן. זה כמו שישנו מורה שעוקב אחריך, כאשר אתה בפומבי עם אנשים אחרים וגם כאשר אתה רק עם עצמך, מתבונן בך, אומר לך מה לעשות ומה לא לעשות, מוודא שאתה נשאר בתלם. אם אין לך סוג כזה של מורה בתוכך, התודעה בהכרח תסטה מהדרך ותגרום לנזק - תגנוב מחנויות בכל רחבי העיר."

"התמדה מגיעה מהחלטיות ואמונה, יכולת ההבחנה מגיעה מלהיות קשוב."

"התמדה בתרגול היא עניין של התודעה, ולא של התנוחה שלך. במילים אחרות, לא משנה מה אתה עושה, שמור על המודעות הקשובה שלך רצופה ואל תאפשר לה למעוד. לא משנה מה היא הפעילות שאתה מבצע, וודא שהתודעה נשארת עם עבודת המדיטציה שלה."

"הישמרי מטוב לב הגורם לך ליפול אל תוך הבאר: המקרים בהם את רוצה לעזור לאנשים אחרים, אבל במקום למשוך אותם מעלה, הם מושכים אותך מטה."

"כאשר אתה רק מודט מתחיל, לוקח לתודעה זמן רב להירגע, אבל ברגע שהתרגול מסתיים אתה תיכף ומייד קם וזורק את תחושת הרגיעה הזו לפח. זה כמו לטפס באיטיות על סולם, צעד אחר צעד אל הקומה השנייה, ואז לקפוץ מהחלון."

אישה שהייתה קצינה בצבא ישבה במדיטציה עם אג’אהן פואנג בואט מאקווט עד שנראה שהתודעה שלה הייתה מלאת שמחה וקורנת במיוחד. אבל כאשר היא חזרה לביתה, במקום לנסות לשמר את המצב התודעתי הזה, היא ישבה והקשיבה למצוקות של חברתה, עד אשר היא עצמה התחילה להרגיש גם כן מדוכאת. כמה ימים לאחר מכן היא חזרה לואט מאקווט וסיפרה לאג’אהן פואנג מה קרה.

 

הוא השיב, "לקחת זהב והחלפת אותו בעבור צואה."

תלמידה אחרת נעלמה למשך כמה חודשים, וכאשר שבה היא אמרה לאג’אהן פואנג, "הסיבה בגללה לא הגעתי היא משום שהבוס שלי שלח אותי ללימודי ערב למשך סמסטר, אז לא היה לי זמן למדוט כלל. אבל עכשיו כאשר הקורס נגמר, אני לא רוצה לעשות שום דבר מלבד למדוט – לא לעבוד, לא ללמוד, רק לאפשר לתודעה להיות שקטה."

 

היא חשבה שהוא יהיה מסופק לשמוע כמה היא עדיין הייתה נחושה בקשר למדיטציה, אבל הוא אכזב אותה. "אז את לא רוצה לעבוד? זה נחשב למזהם של התודעה, נכון? מי אמר שאנשים לא יכולים לעבוד ולתרגל מדיטציה באותו הזמן?"

bottom of page