דוד מקיאס

31 יול 20202 דקות

מיינדפולנס וקבלה - כפי שאנו, בדרך לשינוי

עודכן ב: 20 יול 2023

תרגול של מיינדפולנס דורש מאיתנו לקבל לחלוטין, כמיטב יכולתינו, את הרגע הנוכחי

אם נסתכל על חיינו האישיים וגם על העולם סביבנו, זה נראה כי מעט מאוד דברים חיוביים נובעים מכך שאנו מקבלים את הרגע הנוכחי מבלי לנסות לשנות אותו. כדי לרכוש השכלה אנחנו צריכים לעורר מוטיבציה בשביל ללמוד. כדי להיות מיומנים בתחום מסוים; ספורט, אומנות, המקצוע שבחרנו לעצמו, אנחנו צריכים להיות מוכנים להשקיע מאמץ ואנרגיה בשביל להשתפר ולהתמקצע. כדי להיות הורים או בני זוג טובים יותר, אנחנו צריכים לשנות את עצמנו - לצמוח ולפתח גמישות אל מול הרגלים לא מיטיבים שמשאירים אותנו במקום. אם רק נקבל את העובדה שאנחנו עצלנים, ותרנים, חסרי מוטיבציה ומלאים בספק, לא באמת נגיע לשום מקום ראוי בחיים. נראה שגישה של קבלה היא לא דרך שמובילה אל עבר שמחה ורווחה.

לעומת זאת, תרגול של מיינדפולנס דורש מאיתנו לקבל לחלוטין, כמיטב יכולתינו, את הרגע הנוכחי. כאשר אנו נפצעים וחווים כאבים, או במיוחד כאשר אנו מתמודדים עם כאבים ממושכים, אפשר לסכם את הדרך לשקט פנימי במשפט אחד: קבל או קבלי את הכאבים כמיטב יכולתך ובו בזמן עשי את מה שאת יכולה כדי לרפא את הגוף. אם אנו מרגישים חרדה לפני פגישה חשובה לדוגמא, נקבל את תחושות החרדה ונאפשר להם להתקיים כפי שהם, עד אשר נוכל להבין אותם לעומק ולשנות את התפיסה שלנו כלפיהם. עד אשר נוכל לראות אותם כתבנית מסוימת של אנרגיה גופנית ומנטלית שמגיעה וחולפת בהתאם לתנאים ולנסיבות. עד שהחרדה שלנו מתחושת החרדה תתפוגג.

קבלה ושינוי - התבוננות ושאיפה

קבלה של התכנים השונים בתודעה בכל רגע נתון היא דרך עוצמתית להתמודד עם קשיים. למעשה, לפי המסורת הבודהיסטית, קבלה היא אחת מהנחיות המדיטציה הראשונות שבודהה נתן לראהולה בנו, לפני שהוא לימד לראשונה את ראהולה כיצד לתרגל מודעות לנשימה. זה כך משום שמאבק, התנגדות או התעלמות - שהם תגובות נפוצות שעולות בנו כאשר אנו נפגשים עם מצב שאנו רוצים לשנות - אינם הדרך לשקט נפשי. בתרגול המיינדפולנס רואים זאת בבירור. הגוף מכווץ כאשר אנו מתנגדים, הנשימה עצורה, התודעה שבוייה בידי מחשבות חוזרניות ותפיסות שליליות. אין חופש במאבק והתנגדות.

אבל כאן נכנסת נקודה מאוד חשובה: קבלה היא לא תרופת פלא שאנו שולפים כדי להעלים את הכאבים או את הקשיים בחיינו. זה לא משהו שאנו אומרים לעצמנו רק כדי להרגיש טוב יותר. אנחנו לא יכולים רק להעמיד פנים שאנו פתוחים לחוויה שלנו כאשר בפנים אנו בעצם מייחלים שהיא תחלוף. אם נעשה זאת נגלה מהר מאוד שהכאבים, הרגשות השליליים, או האתגרים האחרים בחיינו אינם הולכים לשום מקום, ולפעמים הם אפילו רק מתחזקים. אי אפשר לרמות את עצמנו כך, זה פשוט לא מצליח. קבלה היא גישה אמיצה וחומלת שאנו מטפחים ביחס לחוויה שלנו, תהליך מתמשך של מודעות ובחירה שמלווה אותנו בדרך. זאת הסיבה שתרגול המיינדפולנס נקרא אימון.

"אתם מושלמים כפי שאתם, ועדיין יש מקום לשיפור"

אנחנו יכולים להפוך לנבונים יותר, חומלים וטובי לב, על ידי כך שלא נסכים לקבל את מי שהיינו בעבר. כמו שמורה הזן שונריו סוזוקי אמר לתלמידיו - "אתם מושלמים כפי שאתם, ועדיין יש מקום לשיפור". אבל חשוב שנלמד גם כיצד להירגע. לא לאלץ שינוי וצמיחה כאשר אין באפשרותנו לעשות זאת וכאשר אנחנו עדיין לא יודעים כיצד. נקבל את הדברים כפי שהם כרגע, בזמן שאנו שואפים לשפר את המיומנות שלנו ולהיות טובים יותר בעולם.

בהשראה הספר - Waking Up - Sam Harris