דוד מקיאס

12 ספט 20192 דקות

מיינדפולנס ומודעות למחשבות

עודכן ב: 4 אוג 2020

הכתבה פורסמה במקור על ידי יובל חדש. יובל הוא פסיכולוג קליני, מורה למיינדפולנס מוערך וחבר קרוב. הוא משלים בימים אלו את הדוקטורט שלו באוניברסיטת חיפה, בחקר ההשפעות המטיבות של מיינדפולנס על מגוון נושאים.

רובנו מבלים חלק ניכר מחיינו בחשיבה, ובהבנת העולם באמצעות חשיבה. תרגול של מיינדפולנס, לעומת זאת, הוא תהליך שונה, תהליך שאינו מבוסס על חשיבה

"זה מדהים להבחין כמה כוח אנחנו נותנים למחשבות, מבלי לשים לב לכך: 'עשה כך, תאמר כך, זכור, תכנן, תדאג, תשפוט'. יש להן את הפוטנציאל להוציא אותנו מדעתנו, ולעיתים קרובות הן אכן עושות זאת!"

Joseph Goldstein “Insight Meditation: The Practice of Freedom”

כאשר אנחנו מאבדים את עצמנו בחשיבה אנחנו יכולים להגיע מאוד רחוק. אנחנו יוצאים לטיול בלי לדעת שאנחנו עושים זאת, ובלי לדעת מה היעד אליו נגיע. בנקודה כלשהי נתעורר, נבין שהמחשבות שלנו לקחו אותנו לטיול, ונמצא את עצמנו ב"סביבה מנטאלית" מאוד שונה מזאת שבה היינו לפני שהתחלנו את הטיול. באופן זה מחשבות שמופעלות באופן אוטומטי יכולות להיות בעלות השפעה חזקה על הרגשות שלנו ועל ההתנהגות שלנו.

רובנו מבלים חלק ניכר מחיינו בחשיבה, ובהבנת העולם באמצעות חשיבה. תרגול של מיינדפולנס, לעומת זאת, הוא תהליך שונה, תהליך שאינו מבוסס על חשיבה. באמצעות התבוננות מתמשכת בחוויה שלנו ברגע ההווה, צורות חדשות של הבנה יכולות לצוץ. אנחנו לא צריכים להילחם במחשבות, להיאבק בהן או לשפוט אותן. אנחנו יכולים להבחין בהן, ולבחור שלא להמשיך ולפתח אותן לאחר ששמנו לב אליהן.

באמצעות מודעות חוזרת ונשנית למחשבות ולדימויים שעוברים דרך הראש שלנו, והרפיה מהם באמצעות החזרת תשומת הלב לעוגן של המדיטציה ברגע ההווה, ניתן לשנות את היחס שלנו למחשבות, לקבל פרספקטיבה על המחשבות ולתפוס מהן מרחק מסוים. למשל, נוכל לראות שישנן דרכים נוספות לחשוב על סיטואציות, ובכך להשתחרר מההשפעה של דפוסי חשיבה ישנים ומקובעים שקופצים באופן אוטומטי לתודעה שלנו. באופן כזה זיהוי מחשבות כמחשבות יכול לשחרר אותנו מתפיסה מעוותת של המציאות שלעיתים המחשבות שלנו מייצרות, ולעזור לנו לשקול נקודות מבט נוספות.

חשוב לזכור שמחשבות הן בדרך כלל הכלי שבאמצעותו אנחנו מתבוננים על העולם, ולכן לא קל לנו לשנות את הפרספקטיבה ולהתבונן בהן. תרגול של מיינדפולנס מפתח בדיוק את היכולת הזאת. בכל פעם שאנחנו מתרגלים התבוננות בפעילות המנטאלית שלנו ברגע ההווה, אנחנו מפתחים את היכולת להתבונן במחשבות כמחשבות, מבלי להיסחף בתגובה לתוכן שלהן, להילכד בסיפור שהן מספרות לנו. ככל שנכיר טוב יותר את דפוסי החשיבה האוטומטיים והבלתי מועילים שלנו, כך נוכל לזהות אותם בקלות רבה יותר, ולהשפיע על התהליכים המחשבתיים שמגבירים את הלחץ בחיינו ופוגעים במצב הרוח שלנו.

ישנם כמה דברים חשובים שנוכל להבין באמצעות הגברת המודעות למחשבות:

1: כל המחשבות הן אירועים מנטאליים שמתרחשים בתוך הראש שלנו.

2: מחשבות הן לא עובדות (כולל המחשבות שאומרות שהן כן).

3: אנחנו לא המחשבות שלנו.

ההבנות האלו יכולות להיות מאוד משחררות. למשל, אם יש לנו מחשבה שאנחנו חייבים לסיים לעשות כמה דברים היום, ואנחנו לא מזהים אותה כמחשבה אלא כ"מציאות", באותו הרגע נוצרה מציאות שבה אנחנו מאמינים שאנחנו באמת חייבים לסיים לעשות את כל הדברים האלו היום. אם נתקשה להספיק את כל הדברים שתכננו, נכניס את עצמנו למתח רב שיכלה אנרגיות רבות, ויוכל לפגוע ביכולתנו לבצע את הדברים שתכננו. לעומת זאת אם נבחין במחשבה זו כאירוע מנטאלי שמתרחש בתוך הראש שלנו, נוכל להתייחס אליה בגמישות רבה יותר, לקבל החלטה מחודשת לגבי הדברים שצריכים להיעשות היום בהתאם לנסיבות, ולהחליט באופן גמיש מתי להרפות מן הצורך לסיים את הכול.

"ממחשבות באות פעולות. מפעולות באות תוצאות מכל מני סוגים. באילו מחשבות נרצה להשקיע? התפקיד שלנו הוא להתבונן בהן בבהירות, כך שנוכל לבחור על פי אילו מחשבות להתנהג, ולאילו מחשבות רק לאפשר להיות."

Joseph Goldstein “Insight Meditation: The Practice of Freedom”. 

מבוסס על הספר Mindfulness-Based Cognitive Therapy for Depression של Zindel V. Segal, Mark G. Williams ו- John D. Teasdale.